Dual Language Programme (DLP) bagus ke tak?

Dual Language Programme (DLP) bagus ke tak? | Sebelum start sesi persekolahan tahun 1, anak Marina ada menjalani penilaian untuk Dual Language Programme (DLP) ni. Pada hari tersebut, pihak ibu bapa diberi taklimat mengenai DLP ni. Manakala anak-anak menjalani ujian di bilik darjah sebelah untuk menilai sama ada layak atau tidak untuk join DLP ni. Kami diberitahu untuk program ini boleh dilaksanakan, satu kelas mesti ada at least 15 orang murid. Kalau tak cukup murid, DLP ni tak boleh dilaksanakan.

Ujian DLP ni lebih kepada ujian Bahasa Inggeris. Ye la kan, kelas DLP ni kelas yang menggunakan Bahasa Inggeris untuk subjek Sains dan Matematik.

Pada hari tersebut, anak Marina menjalani ujian dalam lebih kurang sejam je. Keputusan sama ada layak atau tidak masuk ke DLP pon dapat tahu pada hari yang sama.

Cikgu memberikan borang persetujuan kepada ibu bapa anak-anak yang layak masuk DLP. Ibu bapa diberikan masa beberapa hari untuk membuat keputusan. Kepada anak-anak yang tidak layak, ibu bapa boleh membuat rayuan kepada pihak sekolah.

Kepada parents yang mempunyai rezeki lebih, nak anak-anak menguasai bahasa Inggeris lebih mendalam dalam pelajaran dan pertuturan, bolehlah daftarkan di International School. Kepada parents yang kurang berkemampuan untuk menghantar anak-anak ke sekolah swasta macam Marina ni, korang boleh hantar anak-anak ke kelas online Bahasa Inggeris untuk memantapkan lagi Bahasa Inggeris anak-anak. 


Apa itu DLP?

Dual Languange Program (DLP) adalah satu program yang dilaksanakan oleh kementerian pendidikan di mana Matematik dan Sains dilaksanakan dalam bahasa Inggeris. Tujuannya untuk memperkukuhkan bahasa Inggeris.



Apa yang Ibu Bapa perlu tahu tentang DLP?

#1 Ujian Saringan

Once anak korang dah melepasi ujian saringan, korang pon dah decide untuk masukkan anak korang untuk sertai DLP ni, korang akan diberi tempoh 6 bulan tak silap Marina untuk teruskan program ni atau tidak. Bila dah habis tempoh ni, korang tak boleh patah balik sampai la masuk sekolah menengah.


#2 Guru DLP

Guru yang ajar subjek Matematik dan Sains telah pergi kursus untuk DLP ni. Kalau ada pertukaran guru, kenala cari guru lain yang ada kelayakan DLP ni. Sekarang ni kelas anak Marina, guru Matematiknya baru pindah sekolah lain dan sekarang guru Matematik belum berganti.😅


#3 Sekolah DLP

Kalau ditakdirkan korang sebagai waris ni ditukar tempat keje, anak-anak kene follow korang, ketahuila korang kene cari sekolah yang melaksanakan program DLP ni jugak. Tak semua sekolah ada buat program DLP ni.


#4 Peperiksaan

Peperiksaan untuk murid DLP ni akan dinilai dalam bahasa Inggeris. Murid DLP wajib menjawab peperiksaan di dalam bahasa Inggeris. Kalau bukan murid DLP, mereka bebas untuk memilih bahasa jawab peperiksaan di dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris.


#5 Buku Teks dan Buku Latihan

Buku murid DLP dan bukan DLP untuk Matematik dan Sains berbeza. Of course. Sebab language.




Kenapa Marina Memilih program DLP untuk Anak?

Masa nak buat keputusan nak join atau tak ni punya la susah. Ok ke masukkan anak Marina ke program DLP ni. Discuss ngan husband. Tanya kawan-kawan. Risau kemampuan Marissa. Guru-guru semua berharap murid-murid yang berjaya ke program DLP ni join program ni. Setelah mempertimbangkan apa yang bakal dihadapi oleh anak-anak pada masa hadapan, akhirnya Marina ambil keputusan untuk masukkan Marissa untuk program ni. 

Tak kisahla DLP atau bukan DLP kita sebagai parents kena pantau perkembangan pelajaran anak kan? Kena bantu diorang, ajar diorang mana yang diorang tak faham. Dan kerisauan Marina tu kurang sikitla sebab ada group wassap untuk parents kelas DLP ni. 

Yang bagusnya program DLP ni, bahasa Inggeris anak-anak boleh improve. Kalau rezeki dapat melanjutkan pelajaran di IPTA/IPTS, mostly semua U menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantara. So takde la anak-anak ni kekok kan?

Kalau korang nak beri anak-anak latihan intensif  lagi untuk subjek Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains, bolehlah korang daftar anak-anak belajar secara online di ReLY. Cikgu-cikgunya Marina tengok semuanya hebat-hebat belaka. 

Setakat ni jelah perkongsian Marina. Harap sedikit perkongsian Marina ni dapat bantu parents kat luar sana buat keputusan yang sewajarnya.





Post a Comment

3 Comments

  1. Pernah dengar pasal DLP ni tapi tak berapa nak faham konsepnya macam mana...tq share info yang berguna.

    ReplyDelete
  2. Cikgu dah bagi surat. Tengah pikir lagi nak ke xnak. Dilema. So far anak marina ok x?

    ReplyDelete