10 Resepi Masakan Daging Ringkas dan Mudah Dimasak untuk Berbuka Puasa - MARINA BASHAH

Friday, May 1, 2020

10 Resepi Masakan Daging Ringkas dan Mudah Dimasak untuk Berbuka Puasa

10 Resepi Masakan Daging Ringkas dan Mudah Dimasak untuk Berbuka Puasa | Teringin makan masakan yang berasaskan daging tapi takde idea nak masak apa? Marina kongsi resepi masakan daging yang ringkas dan mudah dimasak. Bolehlah korang buat lauk untuk berbuka puasa nanti kan?



10 Resepi Menu Daging

#1 Daging Goreng Masin Manis

Resepi klik di kredit nama.



Kredit : Siti Awadah

#2 Resepi Daging Bulgogi
Bahan:
400-500g daging (stok daging Bonde dah memang siap rebus)
kucai (dihiris)
bawang (dihiris)
lobak merah (dihiris)
daun bawang (dihiris)
2 sudu minyak bijan
1 sudu bijan (Bonde terlupa, stok bijan dah habis)

Bahan perap:
- 3 sudu besar gulang perang
- 1 sudu besar minyak bijan
- 8 sudu besar kicap
- 1 sudu besar minyak sayur / minyak zaitun
- 2 sudu kecil bawang putih cincang
- 2 sudu kecil halia cincang
- 1 buah pir yang telah diparut (Tak letak sebab tak ada stok buah ni)
- 1/2 sudu kecil lada hitam

Cara penyediaan:
1. Sediakan bahan perap - campurkan kicap, gula perang, minyak, bawang putih dan halia, lada hitam dan parut buah pir ke dalam campuran. Masukkan sekali potongan daging dan gaul sebati.
2. Biarkan daging diperap seketika, selama satu malam ataupun sejam. (Bonde ambil masa 1 jam sahaja)
3. Hiris bawang, lobak merah, daun bawang dan kucai.
4. Grill daging pada suhu tinggi selama 5 minit, bersama sayur dan letakkan sekali. Kecilkan suhu, masukkan bijan dan biarkan daging masak selama beberapa minit.
-(Bonde gunakan cara ini)
5. Ataupun masukkan daging dan sayur ke dalam pressure cooker dan masak dengan perlahan selama 2 jam atau lebih.
-(Bonde tak guna cara nih sebab Daging Bonde dah siap direbus)

Kredit : Zaidalifah Aisheteru


#3 Sambal Daging Kicap
Bahan-bahan:
1. Cili boh 4 sudu besar. Kalau nak guna cili kering guna 30 biji.
2. Cuka
3. Kicap manis kipas udang. Marina biasa guna kicap ni. Kalau kicap lain tak tau jadi ke tak.
4. Bawang merah besar 5-6 biji.
5. Garam dan gula.
6. Daging 1kg.

Cara-cara: 
1. Perap daging dengan cuka, kicap manis kipas udang dan gula. Sukatan agak-agak je. Cuka 5-6 sudu besar. Kicap 7-8 sudu besar. Gula 2 sudu besar. Kalau rasa tak cukup tambah lagi sukatan.
2. Sementara tunggu daging perap, masak sambal dia.
3. Blend dan tumis bawang merah sampai naik bau.
4. Bila bawang dah naik bau dan air dah kering sikit, masukkan cili boh.
5. Dah pecah minyak, masukkan daging yang dah diperap tadi. Tak perlu tambah air.
6. Kacau sampai sebati. Masukkan garam. Kalau tak cukup rasa tambah lagi kicap manis.
7. Keringkan air sikit. Dah siap.

Kredit : Marina Bashah



#4 Resepi Daging Danok Bakar

Resepi klik di kredit nama.



Kredit : Marshaliza

#5 Daging Masak Hitam
Bahan-Bahan :
1/2kg daging
Segenggam cili kering (ikut suka tahap pedas masing-masing)
1 biji bawang merah
kicap manis
garam
gula
sikit asam jawa

Cara-cara :
1. Daging direbus hingga lembut.
2.Tos daging & perap dengan kicap manis dalam setengah jam.
Kemudian goreng daging tersebut tapi jangan sampai garing..Angkat daging & letak ke tepi dulu.
Bawang besar & cili kering diblend dengan air rebusan daging.
Guna minyak yg goreng daging tadi & tumis bahan blend (cili kering & bawang).
Setelah bahan blend (cili kering & bawang) dah masak..masukkan kicap manis (kuantiti terpulang),gula,garam & air asam jawa..Kacau2.

Apabila semua dah sebati, masukkan daging yg digoreng tadi.Kacau2 & jangan biarkan kering sangat. kalau suka boleh letak bawang sebagai hiasan.

Kredit : Fieza Sani


#6 Resepi Nasi Daging Noxxa dan Air Asam Kerisik


Resepi klik di kredit nama.



#7 Resipi Asam Pedas Tetel 
Bahan-bahan :
Daging tetel
Daun kesum
Bendi
Bawang merah - dikisar halus
1 inci halia - diketuk je
2 inci kunyit hidup - dikisar halus
2 btg serai - diketuk je
4 senduk ciliboh
Air asam jawa
Secubit garam

Cara-cara :
1. Tumiskan bawang merah, halia, kunyit hidup dan serai. then, masukkan ciliboh.
masakkan sehingga terbit minyak. cili tu garing cantik.
2. Masukkan daging tetel dan air asam jawa. air asam jawa ni agak-agak ye. jgn nanti kuah terlalu cair! tak sedap plak.
3. Masak hingga daging tetel tu empuk. lastly, masukkan daun kesum, bendi dan perisakan dgn garam sesedap rasa

Kredit : Aida Hanafiah


#8 Daging Dendeng
Bahan-bahan Masak Daging Dendeng :
1 kg daging
1 kg Bawang Merah ( Dimayam )
Halia ( Dimayam )
Bawang Putih ( Dimayam )
Cili Kering ( Direbus & Dikisar )
Garam
Kicap

Cara-cara Memasak Daging Dendeng :
Langkah 1 : Rebus daging sampai empuk
Langkah 2 : Setelah daging empuk kita hiris nipis-nipis
Langkah 3 : Daging dihiris tadi diketuk @ ditumbuk dalam lesung
Langkah 4 : Perap daging dengan kicap
Langkah 5 : Goreng daging sekejap...
( Selesai bab daging kita boleh ketepika terlebih dahulu )
Langkah 6 : Dengan minyak goreng daging tadi...kita goreng pula bahan-bahan yang telah dimayam tadi hingga terbit bau wangi, kemudian angkat dan ketepikan.
Langkah 7 : Dengan minyak sama juga, kita tumis cili kisar tadi dengan anggaran 2 sudu sahaja untuk elak terlalu pedas, kalau suka pedas boleh letak lebih.
Langkah 8 : Tambah kicap dalam kuali dan kacau sehingga sebati.
Langkah 9 : Kita masukan daging yang digoreng tadi diikuti dengan bahan-bahan dimayam yang telah digoreng tadi. Goreng semua bahan didalam kuali sehingga semuanya sebati.

Semua bahan-bahan nampak ringkas sahaja tetapi agak mengambil masa untuk menyiapkannya kerana beberapa proses seperti merebus, perap, hiris dan ketuk daging sebelum proses masak sebenar. Nak potong bawang sekilo tu pun agak bercinta nak siapkan. Sekarang anak-anak dah besar mungkin boleh ringankan kerja ibu didapur jadi bolehlah minta tolong apa yang patut dengan mereka. Sha kalau dapat lauk macam ni memang buat lebih sebab boleh makan berulang-ulang dan selalu curi-curi buka kuali untuk meratah. Jadi apa lagi, selepas ini menu nasi panas dengan daging dendeng pula punya giliran.

Kredit : Shalimar


#9 Daging Masak Sambal
Bahan-bahan:
  • 1kg daging
  • 1 ulas bawang besar
  • 5 ulas bawang putih
  • 30 tangkai cili kering
  • 1/2 inci halia
  • 2 keping asam keping
  • Air rebusan daging
  • Gula dan garam sebagai perasa.

Cara-caranya :

  1. Rebus daging hingga hampir empuk. Dan jangan lupa masukkan asam keping semasa merebus daging. Simpan air rebusan daging untuk masak sambal nanti.
  2. Kisar bawang besar, bawang putih dan halia.
  3. Tumiskan bahan kisar hingga pecah minyak.
  4. Masukkan air rebusan daging, dan isi daging dan biarkan hingga masak.
  5. Akhir sekali masukkan garam dan gula sebagai perasa.
  6. Siap untuk dihidangkan.

Kredit : Maria Firdz



#10 Daging Salai Masak Cili Api
Bahan-bahan yang diperlukan untuk masakan kali ini adalah :
Daging salai yang telah dihiris nipis (saya gunakan 3 paket)
Terung bulat (dibelah dua)
Santan 1 kotak setengah.
Daun kunyit 2 helai.
Serai 2 batang (diketuk)
Asam keping
Serbuk perasa dan garam.
*Kunyit hidup
*cili api (ikut suka, nak pedas letak banyak)

Bahan yang bertanda (*) hendaklah dikisar atau ditumbuk lumat.

Cara-caranya :
1. Daging dan bahan-bahan yang dikisar/tumbuh, hendaklah di masukkan ke dalam periuk dan masukkan sedikit air. Masak sehingga daging salai empuk (lembut).
2. Kemudian masukkan serai, daun kunyit serta asam keping. Biarkan mendidih seketika.
3. Sesudah mendidih, masukkan santan dan asam keping, serbuk perasa dan juga garam. Bila dah masukkan santan ni, korang kena selalu kacau ya, supaya tak pecah minyak.
4. Kalau tak nak terlalu masam, bila dah menggelegak , bolehlah di buang asam keping tersebut, macam saya keluarkan asam sebab tak suka sangat rasa masam-masam untuk masakan lomak cili api ni.
5. Terakhir, bolehlah dimasukkan terung dan biarkan hingga teruk masak, jangan lupa ya kacau kacau dan kacau, jangan lupa rasa ya, mana yang kurang tu, korang tambahlah apa yang patut. Bila terung dah masak sepenuhnya, bolehlah ditutup.

Kredit : Hanny Abdullah


Terliur tak tengok masakan daging ni? Simple kan? Jom cuba resepi berasaskan daging ni. 

[Baca juga] : 20 Resepi Menu Masakan Berasaskan Nasi untuk Berbuka Puasa

3 comments:

  1. Baru lepas sahur ni..sya baca pula post ni hahah..nak makan..

    http://mylittlestoryi.blogspot.com/

    ReplyDelete