Memeriahkan Sambutan Hari Raya 2024 di Ipoh Parade

Memeriahkan Sambutan Hari Raya 2024 di Ipoh Parade | Vibes Hari Raya tak habis lagi kan? Rayakan sebulan. Jom orang Ipoh atau yang masih beraya di Ipoh datang ke Ipoh Parade bagi memeriahkan lagi sambutan Hari Raya yang akan berlangsung pada 13 dan 14 April 2024 ini

Ipoh Parade menjemput orang ramai untuk turut serta dalam keseronokan dan menyelami budaya bagi meningkatkan semangat kebersamaan dan kemeriahan di Hari Raya.

Hari Raya 2024

Hari Raya Puasa

Hari Raya Puasa merupakan perayaan yang dinantikan oleh masyarakat Melayu setiap tahun. Ia menandakan akhir dari bulan puasa Ramadan dan merupakan perayaan penting dalam agama Islam. Hari Raya Puasa juga dikenali sebagai Hari Raya Aidilfitri di Malaysia. Semangat kegembiraan menyelubungi seluruh negara ketika tiba masa ini. Tradisi menyambut Hari Raya Puasa bermula dengan membersihkan rumah dan memasak juadah tradisional seperti rendang, ketupat dan lemang. 

Aspek penting di Hari Raya Puasa adalah ziarah-menziarahi keluarga dan sahabat yang dikenali sebagai 'beraya'. Selain itu, kebanyakan orang akan memakai pakaian baru dan mendekorasi rumah dengan lampu berwarna-warni. Suasana kemeriahan juga dihidupkan dengan pelbagai persembahan seni dan budaya seperti main mercun, membakar pelita dan menyalakan bunga api. 

Hari Raya Puasa merupakan masa untuk memaafkan dan mempereratkan hubungan sesama insan. Ia adalah simbol kegembiraan, kebersamaan dan kasih sayang dalam masyarakat Melayu.


Belajar Anyam Ketupat antara Aktiviti di Ipoh Parade pada Sambutan Perayaan Hari Raya!

Pelbagai aktiviti yang bertemakan Hari Raya yang akan diadakan di Ipoh Parade pada 13 dan 14 April 2024 dari jam 12:00 tengahari sehingga 8:00 malam. Antara aktiviti yang akan dianjurkan pada sambutan perayaan Hari Raya ini adalah mengadakan bengkel, lukisan karikatur, persembahan badut berbasikal, persembahan gendang dan tarian serta persembahan silap mata.


Mempelajari Kraf Tradisional di Bengkel yang Dianjurkan

Pengunjung berpeluang menyertai pelbagai bengkel yang menarik, termasuk Anyam Ketupat dan Lukisan Kayu Raya. Bengkel-bengkel ini menawarkan pengalaman praktikal untuk individu dari semua peringkat umur untuk mempelajari kraf tradisional dan mencipta hiasan Raya mereka sendiri yang unik.


Lukisan Karikatur Keluarga Sebagai Kenangan

Bagi menambahkan suasana perayaan, sesi Lukisan Karikatur untuk keluarga diadakan bermula dari jam 1:00 petang hingga 2:00 petang dan sekali lagi dari 3:00 petang hingga 4:00 petang. Aktiviti ini membolehkan pengunjung merakam detik-detik yang tidak dapat dilupakan dengan cara yang menyeronokkan dan artistik. Orang ramai boleh mengambil bahagian untuk mengabadikan potret lukisan bersama keluarga dengan membelanjakan hanya RM50 di Ipoh Parade. 


Persembahan Badut Berbasikal

Badut Berbasikal akan menghiburkan orang ramai dari jam 3:00 petang hingga 4:00 petang. Persembahan ini menjanjikan keseronokan dan aksi yang mencuit hati semasa perayaan.


Persembahan Gendang dan Tarian

Para hadirin juga boleh menantikan persembahan yang menawan hati daripada persembahan Gendang Muhibbah pada jam 4:15 petang dan Persembahan Tarian yang memukau pada jam 4:30 petang dan 5:30 petang. 


Pertunjukan Silap Mata

Bagi mereka yang terpesona dengan silap mata, Pertunjukan Silap Mata yang mendebarkan akan diadakan pada jam 5:00 petang. Pertunjukan ini menjanjikan pengalaman yang tidak akan dapat dilupakan untuk penonton semua peringkat umur.

Deko raya


Ipoh Parade Menjanjikan Kemeriahan Sambutan Hari Raya 

Pentas utama di Ipoh Parade dihiasi dengan hiasan yang menakjubkan yang diilhamkan dari warisan yang kaya dengan budaya perayaan Hari Raya. Para tetamu akan disambut dengan pokok palma, lampu tradisional, lampu prismatik berdiri gergasi, gerbang yang diilhamkan oleh Maghribi dan Pavilion Islam berlatarkan hiasan lantai berlatarbelakangkan motif geometri.

Sambutan Hari Raya Ipoh Parade menjanjikan satu majlis yang meriah yang dipenuhi dengan gelak tawa, kreativiti dan kebudayaan. Tandakan dalam kalendar korang dan sertai pengalaman yang tidak dapat dilupakan yang meraikan semangat perpaduan dan perayaan.

Untuk maklumat lanjut dan informasi terkini mengenai program-program di Ipoh Parade, korang boleh layari laman web rasmi Ipoh Parade dan media sosial.


Ipoh Parade



Post a Comment

0 Comments