Kenapa Memilih Saito University College untuk Melanjutkan Pelajaran Selepas SPM?

Kenapa Memilih Saito University College untuk Melanjutkan Pelajaran Selepas SPM? | Memilih universiti untuk sambung belajar selepas SPM bukanlah sesuatu yang mudah. Pelajar perlulah mempertimbangkan kriteria pemilihan universiti supaya dapat membuat pilihan yang tepat untuk melanjutkan pelajaran mereka. Antara kriteria yang perlu dipertimbangkan adalah kursus yang ditawarkan, yuran pengajian dan lokasi universiti tersebut. Bagi memastikan kebolehpasaran pelajar universiti berdaya saing dalam dunia sebenar apabila bergraduasi dari universiti nanti, pelajar haruslah memilih universiti yang bukan hanya menawarkan pembelajaran di dalam bilik kuliah sahaja, malahan didedahkan juga kepada dunia profesional di luar sana. Antara universiti yang menawarkan sistem pembelajaran seperti ini adalah Saito University College.

Saito University College

Saito University College




Cerita Di Sebalik Penubuhan Saito University College

Kolej Universiti Saito ialah sebuah institusi pendidikan yang berusia 30 tahun diasaskan oleh Encik Tetsuo Saito. Universiti ini berasaskan reka bentuk tetapi sejak sedekad lalu, kursus di universiti ini telah dipelbagaikan kepada kursus keselamatan, penguatkuasaan undang-undang, perniagaan, hospitaliti, seni masakan, logistik, pendidikan dan program bahasa.

Encik Tetsuo Saito sebenarnya ingin mengajar tentang keindahan bahasa dan budaya Jepun. Dengan naluri keusahawanan yang luar biasa, beliau menjadikan Akademi Saito sebagai perintis tempatan dalam pendidikan reka bentuk. Visinya adalah untuk mendidik dan memupuk bakat muda dalam reka bentuk, serta mengenal pasti dan mengembangkan minat mereka.

Selama bertahun-tahun, program dan kaedah yang digunakan telah direka dengan teliti dan rapi untuk membolehkan graduan menghasilkan kerja yang cemerlang, dan memenangi anugerah yang membawa kerjaya mereka ke peringkat seterusnya. Berikut adalah latar belakang Saito University College, dari bermula ianya ditubuhkan sehinggalah menjadi kolej universiti :

Tahun 1988 - Saito University College ini dikenali sebagai Saito Academy of Graphic Design, yang menawarkan kursus Diploma Reka Bentuk Grafik yang pertama di Malaysia! 

Tahun 1996 - Melancarkan program baharu iaitu Diploma Reka Bentuk Dalaman. Kampus kemudiannya berpindah ke bangunan yang lebih besar di Petaling Jaya New Town.

Tahun 2002 - Melancarkan program Reka Bentuk yang ketiga iaitu Diploma Reka Bentuk Multimedia.

Tahun 2008 - Melancarkan program Diploma Pengurusan Keselematan. Di sinilah bermulanya penubuhan Akademi Keselamatan Saito. 

Tahun 2010 - Berpindah ke kampus yang sedang beroperasi sekarang di Petaling Jaya untuk menampung bilangan pelajar yang semakin meningkat. Pada tahun yang sama, universiti ini memenangi Prime Minister Corporate Social Responsibility Award.

Tahun 2011 - Populasi pelajar Saito mencecah 1,000 pelajar. Memenangi Anugerah Kecemerlangan NAPEI, Kolej Bersaiz Sederhana. Dianugerahkan Sijil Merit oleh Anugerah Perniagaan Cemerlang The Star.

Tahun 2012 - Melancarkan satu lagi program Reka Bentuk baharu iaitu Diploma Reka Bentuk Fesyen. Dalam tahun yang sama, Saito juga melancarkan program Diploma Pengurusan Sumber Manusia. Bermulalah sekolah baharu iaitu Saito Business School. Selain itu, tahun itu juga pelajar Saito mencatatkan dalam BUKU REKOD MALAYSIA untuk Lukisan 3D terbesar di atas kanvas untuk Ulang Tahun Ke-100 Nestle Malaysia.

Tahun 2013 - Memenangi Anugerah Kecemerlangan NAPEI, Kolej Berskala Besar. Saito juga telah dianugerahkan penarafan 6-bintang (Cemerlang) MyQuest dalam kelompok ‘Sains, Matematik dan Pengkomputeran’ oleh Kementerian Pengajian Tinggi. Selain itu, Saito juga telah melancarkan program baharu di Akademi Keselamatan Saito iaitu Diploma dalam Pentadbiran Penguatkuasaan Undang-undang dalam tahun yang sama.

Tahun 2014 - Memenangi Anugerah Kecemerlangan NAPEI, Kolej Berskala Besar dan dianugerahkan juga penarafan 6-bintang (Cemerlang) MyQuest dalam kelompok ‘Sains, Matematik dan Pengkomputeran’ oleh Kementerian Pengajian Tinggi. Dalam tahun itu juga, Saito melancarkan program baharu di Akademi Keselamatan Saito iaitu Diploma dalam Pentadbiran Penguatkuasaan Undang-undang.

Tahun 2015 - Dianugerahkan IQNet & SIRIM QAS International (ISO 9001:2008) iaitu untuk Reka Bentuk & Pembangunan Program Pendidikan, Penyediaan Perkhidmatan Pendidikan di Peringkat Sijil Diploma dan Penyediaan Perkhidmatan Sokongan Berkaitan (Tidak Termasuk Pengangkutan & Penginapan). Saito juga melancarkan program baharu di Saito Business School iaitu Diploma dalam Pengurusan Perniagaan pada tahun itu.

Tahun 2017 - Dinaiktaraf kepada Kolej Universiti Saito. Saito juga telah dianugerahkan penarafan 6-bintang (Cemerlang) MyQuest dalam kluster 'Seni & Kemanusiaan' dan kluster 'Perkhidmatan' oleh Kementerian Pengajian Tinggi. Tahun itu juga, Saito melancarkan kursus Ijazah iaitu Sarjana Muda Pengurusan Sumber Manusia (Kepujian) & Sarjana Muda Sastera dalam Penguatkuasaan Undang-undang (Penyiasatan) (Kepujian).



Kursus yang Ditawarkan di Saito University College

Sebanyak 6 kursus yang ditawarkan di Saito University Collage. Kursus utama yang ditawarkan di universiti ini adalah dalam bidang Design, Business dan The Prime. Berikut merupakan kursus-kursus yang ditawarkan di universiti ini : 

SAITO Design School

• Bachelor of Design (Graphic Design) (Hons) 
• Bachelor of Design (Digital Media) (Hons)
• Diploma in Graphic Design 
• Diploma in Multimedia Design 
• Diploma in Interior Design
• Foundation in Design 


SAITO Business School

• Bachelor of Human Resource Management (Hons) 
• Bachelor of Business (Management) (Hons)
• Bachelor of Business (Digital Marketing) (Hons) 
• Diploma in Human Resource Management 
• Diploma in Business Management
• Foundation in Business Studies 


The Prime School of Integrated Logistics

• Bachelor of Business in Logistics Management and E-Business (Hons) 
• Diploma In Logistics Management


Lé Masters School of Hospitality & Culinary Arts

• Diploma in Pastry Arts 
• Diploma in Hotel Management
• Diploma in Culinary Arts
• Foundation in Hospitality 


SAITO Security Academy

• Master of Law Enforcement 
• Bachelor of Arts in Law Enforcement (Investigation)(Hons)
• Diploma In Law Enforcement Administration 
• Diploma in Security Management 
• Foundation in Police Science


SAITO School of Education and Modern Languages

• Bachelor Of Education (Hons) (Early Childhood Education) 
• Diploma In Early Childhood Education 



Kursus Utama Di Saito University College

SAITO Design School

Sekolah Reka Bentuk Saito di Kolej Universiti Saito menawarkan pelbagai disiplin, daripada reka bentuk grafik, multimedia, dalaman dan fesyen. Pendekatan langsung kepada kebanyakan mata pelajaran di Saito UC mewujudkan peluang kepada pelajar untuk meneroka landskap reka bentuk dengan meluas. Universiti ini mengajar proses penciptaan dengan pendedahan kepada permintaan dan trend industri.

Selain itu, Program Reka Bentuk Global membolehkan pelajar melalui pengalaman dalam industri reka bentuk secara global dengan rakan kongsi Saito seperti Bunka Fashion School, Jepun. Pelajar juga akan berpeluang menerima kuliah pendidikan daripada pereka antarabangsa serta mengusahakan projek global dengan rakan kongsi antarabangsa Saito UC.

Saito University College


SAITO Business School

Misi Saito Business School adalah untuk mendidik pemimpin dan pengurus perniagaan bagi memenuhi keperluan dunia perniagaan yang mencabar. Saito UC bersedia untuk memberikan kelebihan kepada pelajarnya dalam Perniagaan Digital kerana universiti ini menawarkan kursus Kepujian Sarjana Muda Perniagaan (Pemasaran Digital) yang pertama di Malaysia.

Melalui rakan kongsi Saito UC dengan Syarikat Digital Malaysia terkemuka seperti Lelong dan iPay88, pelajar Saito akan mendapat manfaat daripada pengetahuan pakar tentang Perniagaan Digital. Tambahan pula, pelajar akan mencari peluang untuk mengusahakan projek Perniagaan Digital dengan industri melalui Pusat Perniagaan Digital Saito UC, bagi menyediakan mereka dengan pengalaman sebenar untuk memasuki dunia perniagaan moden.

Saito University College


The Prime School of Integrated Logistics


The Prime School of Integrated Logistics bertujuan untuk melahirkan profesional dalam bidang logistik yang menonjol sebagai pemikir kritis yang boleh mengharungi cabaran global dengan gabungan pengetahuan dan pengalaman yang betul. Pelajar menjalani kursus di peringkat Sarjana Muda dan Diploma untuk mendalami pengetahuan teori mereka sambil menimba pengalaman praktikal di luar negara melalui program latihan. Mereka akan memperoleh pengalaman langsung mengenai cabaran logistik dunia sebenar di bawah bimbingan profesional antarabangsa di fakulti dan juga rakan kongsi industri Saito UC serta menamatkan pengajian dengan kelebihan daya saing dengan pencapaian dalam dunia pekerjaan yang sebenar. Sebagai graduan Saito, pelajar akan benar-benar tahu apa yang diperlukan oleh industri kerana Saito memberi mereka peluang untuk menghadapi industri logistik di dunia sebenar.


Kelebihan Belajar Dalam Kursus The Prime Industri Logistik di Saito University College

- Bekerja dalam proses dan sistem sebenar dan kuasai cabaran sebenar logistik global di kemudahan The Prime Practice Centre.

- Belajar di luar negara dengan rakan kongsi antarabangsa sambil meningkatkan mobiliti kerjaya melalui latihan amali, Pembelajaran Bersepadu Kerja, bengkel industri, lawatan tapak dan banyak lagi.

- Lulus bukan sahaja dengan kredit dan pengalaman kerja sebenar, tetapi dengan pensijilan profesional daripada Chartered Institute of Logistics and Transport (CILT) dan organisasi logistik yang diiktiraf di peringkat antarabangsa yang lain.


Saito University College


Saito University College
Tandatangan Memorandum Di Antara Saito UC dan Pos Malaysia


Kemudahan yang Disediakan di Saito University College


Kolej Universiti Saito terletak di lokasi yang strategik iaitu bersebelahan dengan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ). Dengan adanya LRT Taman Jaya berdekatan universiti, memudahkan pelajar untuk ke universiti. Pelajar boleh berjalan kaki dari stesen ke universiti yang mengambil masa antara 10-15 minit atau boleh menaiki bas pengantara. Berdekatan universiti juga terdapat pusat membeli-belah, restoran dan bank.

Di Saito University College pula, pihak universiti telah menyediakan kemudahan yang komprehensif dan canggih untuk pelajar Saito bukan sahaja memastikan mereka menikmati kehidupan akademik mereka di Saito, tetapi juga menyediakan sokongan dan alatan yang akan membantu mereka berjaya dalam pelajaran mereka. Saito mempunyai lokasi terbaik, makmal komputer yang lengkap dan pelbagai jenis aktiviti pelajar. Saito telah menyediakan kemudahan yang komprehensif dan canggih untuk pelajar Saito bukan sahaja memastikan mereka menikmati kehidupan akademik mereka di Saito, tetapi juga menyediakan sokongan dan alatan yang akan membantu mereka berjaya dalam pelajaran mereka.








Anugerah dan Pengiktirafan

Sejak penubuhannya, Kolej Universiti Saito telah mengukuhkan visi korporatnya dan menambah dimensi kreatif dan bertenaga kepada infrastruktur pendidikan bangsa. Komitmen Kolej Universiti Saito terhadap pendidikan sebagai tonggak teras ekonomi telah diiktiraf dengan pencapaian penting sepanjang penubuhannya. Antara anugerah dan pengiktirafan yang telah diterima oleh universiti ini :

• MyQuest Ranking Award 6 Stars (Outstanding) - Cluster : Art & Humanities
• MyQuest Ranking Award 6 Stars (Outstanding) - Cluster : Science, Mathemathics & Computing
• NAPEI Education Excellence Award (Best IPTS Large) 
• NAPEI Education Excellence Award (Best Large Size Collage) 
• NAPEI Education Excellence Award (Medium Size Collage) 
• Anugerah CSR PERDANA MENTERI 2010
• Star Official Business Award (SOBA) - Most Promising Award
• Star Official Business Award (SOBA) - Merit Award
• IQNet & SIRIM QAS International

Saito University College Awards


Kenapa Belajar di Saito University College?

Pembelajaran Gunaan (Applied Learning) dan Pembelajaran Bersepadu Kerja (Work-Integrated Learning)

Di Saito University College, pelajar diberi peluang untuk membuka minda mereka dan mengalami pembelajaran dalam konteks realistik dan tempat kerja sebenar. Ini membantu mereka menghargai perkaitan (Teori dalam Tindakan) dan nilai mata pelajaran di luar bilik kuliah. Ini sangat membantu dalam membina keyakinan dan perwatakan yang akan membezakan mereka daripada yang lain.

Pelajar akan belajar dengan cara penyampaian yang paling menarik kerana subjeknya kaya dengan contoh yang realistik dan semasa, fokus pembelajaran berasaskan konteks dan projek praktikal yang membolehkan mereka melihat bagaimana teori dan konteksnya relevan dan boleh digunakan dalam pekerjaan yang berbeza.

Saito UC telah mereka bentuk kurikulum mereka dengan tujuan untuk memastikan pelajar mempraktikkan sambil belajar. Pelajar akan melakukan kerja berkaitan subjek semasa bekerja dengan rakan industri atau komuniti dan ini mengukuhkan kaitan subjek.

Pelajar akan dibimbing, dipantau dan dinilai dengan sewajarnya oleh penyelia akademik dan industri. Ini bagi membiasakan dan menyediakan mereka untuk maklum balas dan jangkaan pihak berkepentingan. Pelajar akan meningkatkan kemahiran hidup dan akan melangkah ke tenaga kerja dengan kelayakan universiti dan rujukan industri sebenar.


"Tiket" Masuk Kerja dan Pengajian

Di Saito, "Tiket" Masuk Kerja dan Pengajian direka untuk memastikan pelajar fokus pada masa depan, berdikari dan berdaya tahan. Saito menyediakan pelajar dengan 2 jenis Pilihan Kerja dan Pengajian iaitu Pilihan Kerja Fleksibel dan Pilihan Kerja Berfokuskan Kerjaya.

Pilihan Kerja Fleksibel ini adalah untuk pelajar yang memilih untuk bekerja di dalam bidang yang tidak berkaitan secara langsung dengan kursus pengajian mereka tetapi ingin meluaskan pengalaman mereka dan membina portfolio peribadi. Untuk tujuan ini, universiti menyediakan senarai pekerjaan yang tersedia secara berkala yang dikemas kini melalui portal pelajar.

Bagi Pilihan Kerja Berfokuskan Kerjaya pula, universiti menyediakan senarai dan kenalan peluang pekerjaan yang boleh dipohon oleh pelajar, berdasarkan disiplin dan pilihan kerjaya mereka. Ini akan memberi pelajar rasa jangkaan kerja dalam bidang pilihan mereka dan membolehkan mereka mengukur kesesuaian mereka untuk pilihan kerjaya tersebut.

Semua pelajar baharu mesti menghadiri sesi penyediaan Kerja dan Pengajian ini sebagai sebahagian daripada orientasi pelajar dan universiti komited untuk memberikan sokongan kepada pelajar yang memilih salah satu daripada pilihan ini. Mereka akan memastikan bahawa jadual kelas direka bentuk untuk menyokong pelajar "Tiket" Masuk Kerja dan Pengajian. 

Satu kelebihan bagi bekas pelajar Saito University College diberi pengalaman dan pendedahan sebegini yang boleh dimasukkan di dalam resume mereka. Mereka boleh rujuk contoh resume yang terkini dan terbaik untuk mereka memohon pekerjaan kelak.

Saito University College


Pengalaman, Feedback dan Pendapat Dari Pelajar Saito University College 

Jujur Marina cakap, inilah baru pertama kali Marina tahu mengenai Saito University College ni. Bila dah dapat tahu pencapaian bekas pelajar Saito, Marina pulak yang terasa teruja tengok kejayaan mereka. Terasa beruntungnya mereka ini dah didedahkan dengan industri sebenar untuk course yang diorang belajar semasa diorang di universiti lagi. 

Di sini Marina kongsikan pengalaman dari bekas pelajar Saito semasa diorang belajar di universiti ini.

Saito University College

Saito University College

Saito University College




Daftar Di Saito University College Sekarang!

Saito University College sedang membuka sesi pengambilan pelajar baru. Korang boleh ke link ni http://virtualenrolment.saito.edu.my/ untuk memohon kemasukan ke Saito University College sekarang! Makluman lanjut mengenai cara pendaftaran masuk ke universiti, kursus yang ditawarkan, yuran pengajian, requirement yang diperlukan untuk kursus atau apa-apa yang berkaitan Saito University College, boleh hubungi mereka di :

Website:

Telefon :
+603-7954 7200

Whatsapp :
+6016-636 1155 (Shawn) 


Saito University College
 JPT/BPP(D)1000-701/612(3)/DKU036(B)
18, Jalan Tengah, Pj New Town, 46200 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia





Post a Comment

8 Comments

  1. Banyak juga pilihan pengajian di Saito ni. Kalau ada yang berkenan boleh la belajar kat sini kan?. IPTS ni satu je...nak kena letak duit lebih sikit la untuk pengajian berbanding IPTA.

    ReplyDelete
  2. Wah... byk btul org share review pasal Saito University nie. I'm sure it will be a good one. Thank you for sharing.

    ReplyDelete
  3. good info. bermanfaat untuk pelajar lepasan spm. kos pun banyak pilihan untuk dipilih

    ReplyDelete
  4. Absolutely informative sharing here for those just finished SPM exam to consider and planning for further studies. Cheers Siennylovesdrawing

    ReplyDelete
  5. Yes. Bagus gak nie - boleh share dengan my anak-anak my cousins, alternatif untuk diorang pas SPM kan

    ReplyDelete
  6. Saito ni okay, sebab ada anak kawan sudy sini sampai gred... yang penting minat dan belajar tu kan...

    ReplyDelete
  7. good job to saito college. time to look further study for my kids

    ReplyDelete
  8. First time dengar about this university but really a good one kan.. rupanya dah lama ada kat Malaysia... Now dah bertaraf university dah ye... ada my favorite course lak tue...

    ReplyDelete