20 Resepi Masakan Ikan Yang Mudah untuk Berbuka Puasa - MARINA BASHAH

Monday, May 11, 2020

20 Resepi Masakan Ikan Yang Mudah untuk Berbuka Puasa

20 Resepi Masakan Ikan Yang Mudah untuk Berbuka Puasa | Actually menu ikan ni Marina jarang buat sebab ikan banyak tulang. Takut tercekik tulang. Azabnya sendiri yang merana. Marina cakap berdasarkan pengalaman Marina. Pernah tercekik tulang masa makan ikan. Marina suka makan ikan, tapi tulah banyak sangat tulang, terutamanya ikan sungai, kan? Masa tercekik tu, ada yang bagi petua minum air kosong banyak-banyak. Sampai naik kembung dah minum air masak, tapi tak menjadi juga. Ada juga yang bagi petua, makan nasi putih yang digumpal-gumpal, telan terus. Alhamdulillah menjadi. Walaubagaimanapun, ikan mempunyai banyak khasiat yang dapat membantu ibu-ibu berpantang memulihkan luka bersalin. Tapi tak semua ikan yang boleh dimakan oleh ibu-ibu berpantang kerana ada sesetengah ikannya akan menyebabkan luka bersalin bisa dan gatal-gatal.

Di sini  Marina kongsikan 20 resepi menu ikan yang menarik untuk berbuka puasa. Resepi ikan untuk ibu-ibu berpantang pon ada juga.



20 Resepi Masakan Ikan Yang Mudah untuk Berbuka Puasa
#1 Resepi Kepala Ikan Tenggiri Ala Mamak



Bahan-Bahannya:-
Halba Campur
Serbuk Kari (dicairkan)
Air Asam Jawa (pekat)
Halia (dihiris)
Bawang Putih (dihiris)
Bawang Merah (dihiris)
Serai (tiadapun tidak mengapa)
Buah Tomato
Sayur Bendi
Santan Pekat
Minyak untuk menumis
Kepala Ikan Tenggiri

Cara-caranya:-

1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih, bawang merah, halia dan alba campur hingga wangi.
2. Masukkan serbuk kari yang telah dicairkan. Kacau sebati.
3. Tunggu hingga mendidih, masukkan air asam jawa (pastikan air asam jawa jangan terlalu cair) masukkan kepala ikan tenggiri. 
4. Kemudian, masukkan pula santan, buah tomato dan sayur bendi, biarkan mendidih hingga masak. 
5. Untuk masakan kari mamak ni, penggunaan santan pekat hanya sedikit sahaja tidak sama seperti kari Melayu. Manakala lebihkan penggunaan serbuk kari.


Kredit : Zayn Hakeem


#2 Ikan Talapia Masak Lemak Cili Api Nanas


Bahan-Bahannya:-
Ikan Talapia
Bawang Merah
Bawang Putih
Halia
Belacan
Kunyit
Serai
Nanas
Cili padi
Santan
Garam + Ajinomoto

Cara-caranya:-

1. Bersihkan ikan dengan air garam + air basuh beras (jika ada kosek beras) + tepung + garam untuk hilangkan rasa tanah dan hanyir ikan darat. Kemudian goreng ikan dengan garam kunyit seperti biasa. Goreng garing-garing.
2. Blend semua bahan di atas kecuali ikan. Kemudian masukkan dalam periuk/kuali yang telah diisi air mengikut sukatan yang sesuai. Biarkan mendidih. *nak tumis pon boleh. Ikut suka.
3. Masukkan nanas dan santan. Pastikan api sederhana dan lauk dikacau sentiasa supaya santan tidak berkepala/berbuih. 
4. Akhir sekali masukkan ikan dan garam serta ajinomoto secukup rasa. 


Kredit : Chaza Xiaojie

#3 Resepi Ikan Tongkol Masak Lemak Cili Api


Bahan Rebus:-
Ikan tongkol
Bawang putih – Hiriskan
3 keping asam keping
Lengkuas – Hiriskan
Serai – Ketukkan
Garam secukup rasa
Air secukupnya

Masukkan ke semua bahan dalam periuk dan rebuskan sehingga ikan tongkol empuk. Air rebusan tu pulak jangan dibuang, sila asingkan dan buang segala bahan tadi tu. Hanya ambil ikan dan air rebusan semata-mata.

Bahan Kuah Kuning:-
Ikan tongkol yang dah di rebus
Air Rebusan Ikan Tongkol
Santan pekat
2 keping Asam keping
Timun
Kacang panjang
Tomato

Bahan Kisar
Bawang merah
Cili Api
Halia
Kunyit

Cara-caranya:-
Ok bab ni senang kerja korang, ambil periuk, masukkan bahan kisar, air rebusan, santan, asam keeping, kacang panjang, timun dan kacau sehingga ianya mendidih. Jaga elok-elok supaya santan tidak berketul-ketul ya. Kemudian masukkan ikan, tomato dan garam secukup rasa.

Kredit : Junaidah Mohit

#4 Sambal Tumis Sardin




Bahan-Bahannya:-
Sardin dalam tin.
Bawang besar
Bawang putih
Cili boh yang ada campuran asam jawa. Kalau tak ada, korang boleh buat air asam jawa ikut kemasaman rasa yang korang inginkan.
Garam
Serbuk perasa (selalu guna sebuk perada Adabi)
Kicap pekat.
Minyak masak

Cara-caranya:-

1. Panaskan minyak. Goreng sardin terlebih dahulu sampai garing.
2. Minyak goreng sardin tadi digunakan separuh untuk menumis cili boh.Bila cili boh dah masak barulah dimasukkan bawang besar dan bawang putih.
3. Kemudian barulah dimasukkan sardin yang telah digoreng, manakala sos sardin dalam tin yang telah diasingkan dimasukkan sedikit demi sedikit. Selalunya mama tak gunakan semua sos dia.
4. Tambah serbuk perasa, garam dan kicap ikut rasa masing-masing.

Dah siap masak bolehlah dihidang.


Kredit : Hanny Abdullah



#5 Asam Pedas Ikan Pari


Bahan-Bahannya:-2 potong ikan pari (dipotong kecil seperti gambar dibawah)
5 tangkai daun kesum (dibersihkan dan ambil daunnya)
2 batang bunga kantan (dibelah 4)
2 batang serai (diketuk)
10 batang bendi (dipotong 2)
1 sudu kecil pes asam jawa
2 senduk cili kering (yang telah dikisar)
3 ulas bawang putih (dihiris)
1 biji bawang merah (dihiris)
1/2 inci halia (dihiris)
1 sudu kecil serbuk kunyit
sedikit minyak masak
sedikit gula melaka
sedikit air limau nipis
sedikit air
garam secukupnya

Cara-caranya:-

1. Potong ikan pari seperti saiz diatas dan lumurkan dengan air limau nipis kemudian cuci bersih dan toskan.  (Bonde lebih suka potong saiz kecil macam dalam gambar diatas mudah untuk dimakan).
2. Panaskan minyak dalam kuali kemudian masukan cili kering goreng hingga garing, kemudian masukkan bawang putih, bawang merah, halia, dan serbuk kunyit dan kacau hingga garing, masukan pes asam jawa bersama air dan biarkan ia mendidih hingga menggelegak kacau pelahan hingga pecah minyak.
3. Lepas tu masukan ikan pari, bendi, daun kesum, bunga kantan, serai garam, gula, air limau nipis dan kacau perlahan dan biarkan hingga mendidih seketika.
4. Dengan menggunakan api perlahan kacau pelahan hingga sayur kelihatan layu atau sayur telah lembut. 
5. Asam pedas siap untuk dihidangankan, jangan lupa.. hidangkan asam pedas bersama nasi panas, telur masin dan juga hirisan timun.

Kredit : Zaidalifah Aisheteru



#6 Ikan Sardin Masak Kari



Bahan-Bahannya:-
1 tin sardin
3 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
2 sudu besar serbuk kari
4 cili padi
1 tangkai daun kari
Sedikit halia
Garam
Asam jawa (aku tukar guna asam keping [1])
Ubi kentang (aku saja tambah)

Cara-caranya:-

1. Asingkan ikan sardin dan sosnya.  Panaskan minyak dan goreng ikan sardin sehingga agak agak rata bergoreng. 
2. Panaskan minyak dalam kuali lain.  Masukkan cili padi, bawang merah & bawang putih yang dah dihiris, halia dan daun kari sehingga garing dan wangi.
3. Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan sedikit air.  Goreng sehingga rempah garing dan wangi.
4. Masukkan santan, ubi kentang dan air secukupnya. Tunggu sehingga ubi kentang empuk, baru masukkan ikan sardin, asam keping  dan garam. Kalau suka boleh la tambah sos sardin. Angkat dan sedia dihidangkan. 

Kredit : Fieza Sani



#7 Resepi Ikan Patin Steam



Bahan-Bahannya:-
Ikan patin la of cos.. Sila basuh dgn bersih bg menghilangkan bau hanyir/kolah yg boleh potong steam bila na mkn nnt...

**Tips nya boleh dicuci dgn air asam jawa or limau kasturi...
3 batang serai diketuk
5 cili burung diketuk
5cm halia dimayang kasar
3 ulas bawang putih dimayang
1 ulas bawang merah dimayang
3 tbsp sos tiram
1 tbsp minyak ikan
5 ulas limau kasturi di ambil jus nya sahaja
Garam secukup rasa
* Boleh juga ditambah 1 biji tomato dipotong wedges or carrot jika suka...

Cara-caranya:-

1. Sediakan semua barang di atas.
2. Selepas ikan dicuci bersih gaulkan semua bahan di atas bersama ikan.
3. Steam kan ikan menggunakan pengukus atau na lagi mudah pakai pemanggang ajaib.. Kalo pakai pemanggang ajaib kena add air skit kalo tak hangus ikan tu..jadik ikan bakor pulak nnt...
4. Masak selama 20-35 mins...

Kredit : Shamiera Osment


#8 Resepi Ikan Goreng Sambal Hijau



Bahan-Bahannya:-Ikan yang siap digoreng garing

Bahan-bahan sambal:
6 biji Cili hijau
3 biji cili padi hijau
5 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah / 1/2 bawang besar
1 biji tomato
1 sudu air asam jawa
Gula dan garam sebagai perisa

Cara-caranya:-
Kisar cili hijau, cili padi, bawang putih dan bawang merah. Tumiskan bahan kisar hingga masak dan agak pecah minyak...  Kalau kering boleh letak air sikit. Letakkan air asam jawa dan kacau rata.
Masukkan tomato yang dipotong nipis. Masukkan gula dan garam. Gaul rata dan sebati.

Cara hidangan:- Gaulkan ikan goreng dengan sambal sebelum diangkat, atau Susun ikan dalam pinggan dan tuang sambal hijau di atas.


Kredit : 

    #9 Ikan Siakap Bakar Berempah




    Sumber : DAYANGJACK

    Bahan-Bahannya:-
    1 ekor ikan siakap (dibersihkan)
    1 helai daun kunyit (diracik/dihiris halus)
    2 helai daun limau purut (diracik halus)
    bahan-bahan dikisar bersama :
    3 biji bawang merah
    2 ulas bawang putih
    1 batang serai
    1 helai daun limau purut
    3 kelopak bunga kantan (dihiris terlebih dahulu)
    1 sudu makan cili giling (boleh ganti dengan cili api jika suka)
    1 sudu besar rempah kari ikan
    3 sudu makan air asam jawa
    1 sudu besar kicap pekat
    sedikit belacan bakar
    1 inci halia
    1/2 inci lengkuas
    gula dan garam secukupnya
    sedikit air

    Cara-caranya:-

    1. Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Tutupkan api. 
    2. Sementara itu, sediakan kertas foil dan dulang pembakar.Kelar ikan terlebih dahulu Letakkan ikan di tengah-tengah kertas foil. Tuangkan kesemua perencah tadi di atasnya. Taburkan hirisan daun limau purut dan daun kunyit dan balut dengan kemas. Perapkan sebentar lebih kurang 15 minit.
    3. Kemudian bakar ikan sehingga masak.
    4. Setelah masak, hidangkan. Boleh juga diperahkan sedikit dengan jus limau kasturi/limau nipis jika suka. Memang berbaloi.

    Kredit : Wani Sukarno

    #10 Ikan Masak Kacang Hitam Masin



    Bahan A: Ikan Kerisi atau boleh guna ikan lain yang sesuai
    1 ekor ikan jenis kerisi bali bersaiz anggaran 600gram dibuka sisik, perut dan dibersih.
    Belah separuh bahagian bawah kepala sehingga hampir ke bahagian ekor dan buang tulang utama sehingga ikan dapat ditiarapkan.
    Perap ikan dengan garam, bawang putih, asam jawa dan  sedikit serbuk kunyit.
    Gaul dengan 2 sudu makan tepung jagung dan goreng cara deep fried dengan kedudukan ikan bertiarap dan bahagian kepala mendongak ke atas sehingga masak.
    Angkat perlahan lahan  dan letak diatas pinggan.

    Bahan B: Sayur-sayuran dan bahan-bahan campuran untuk hidangan bersama ikan
    Setengah biji lobak dipotong bentuk batang mancis,
    4 batang kacang panjang dipotong memanjang mengikut panjang lobak tadi,
    setengah biji bawang besar dipotong mayang dan dicarik.
    Setengah tin kacang hitam masin (boleh guna sekali isi ikan dalam tin kacang hitam masin).

    Cara-caranya:-

    1. Tumis bahan-bahan ini dengan 2 biji bawang merah,1 inci halia dihiris, dan tambah garam dan pati bilis secukup rasa dan gaul sehingga masak.
    2. Tambah setengah cawan air yang digaul dengan setengah sudu makan tepung jagung, gaul seketika dan matikan api.
    3. Tuang bahan-bahan ini pada ikan yang digoreng tadi mengikut susunan sendiri. Siap.
    Rasa macam susah pula resipi ni kan, tapi sebenarnya tak susah mana. Kita simplifiedkan resepi ikan masak kacang hitam masin ni ok.
    4. Goreng ikan seperti korang goreng ikan biasa, cuma ikan ni eloklah besar sedikit seekor boleh 3 hingga 4 orang makan at least.
    5. Lepas goreng ikan, ketepikan.
    6. Kemudian, tumis sayur (lobak dan kacang hijau panjang) bersama kacang hitam masin tu. Korang letaklah perasa secukupnya. Buatlah tumisan sayur tu sedikit berair so nanti bila tuang atas ikan, taklah kering sangat ikan korang kan

    Kredit : Mrs Pip

    #11 Resepi Ikan Cencaru Bakar Sumbat Sambal



    Bahan-Bahannya:-Ikan cencaru (dibelah belakang)
    Bahan untuk sambal (dimasak seperti buat sambal)
    1 ulas bawang besar (dicincang)
    2 ulas bawang putih (dicincang)
    3 sudu cili giling
    1 sudu paste asam jawa
    2 inci belacan
    garam dan gula
    bawang besar (dihiris)

    Cara-caranya:-

    1. Ikan sencaru tadi di lumur garam kunyit. Kemudian sumbat sambal tadi dalam ikan.
    2. Panaskan kuali dengan sedikit minyak dan letak ikan dan bakar hingga masak.
    3. Kemudian hidangkan dengan nasi panas.

    Kredit : Noor Liza


    #12 Resepi Siakap Masak Tiga Rasa




    Bahan-Bahannya:-
    1 ekor ikan siakap
    Sedikit garam
    Sedikit kunyit
    Sedikit tepung jagung
    Minyak yang banyak

    Bahan Tumis
    1 biji bawang hollang (potong dadu)
    4 ulas bawang putih dihiris
    1 inci halia dihiris
    1 biji serai diketuk
    Cili padi (ikot selera kepedasan, aku pakai 6-10 biji potong kecik-kecik)
    2 sudu cili boh

    Bahan Sos
    2 sudu cili sos
    2 sudu sos tomato
    2 sudu sos ikan (brand sotong thai - tak payah pun takpe kalau ada lagi sedap alaaa pegi je la beli boleh masuk dalam banyak masakan tau memang sedap kalau pakai sos ikan)
    3 sudu sos tiram
    Sedikit garam
    Sedikit gula

    Bahan Lain
    1 biji tomato (potong dadu)
    Nenas dalam tin - separuh (Potong Dadu)
    4 helai daun limau purut

    Cara-caranya:-

    1. Ikan siakap dioles dengan garam kunyit dan tepung jagung sehingga rata dan kemudian digoreng.
    2. Sambil tunggu ikan masak, hiris barang tumis dan isi sos 3 rasa.
    3. Keluarkan sedikit minyak goreng ikan tadi dan tumis cili boh.
    4. Lepas sos dah pekat, masuk bahan-bahan lain iaitu tomato, nenas, daun limau purut dan sos tu dicurah atas ikan.

    Kredit : Norhana Rosmida
    #13 Kengsom Siakap



    Bahan-Bahannya:-
    Ikan siakap 1 ekor
    Kangkung 5 pokok - patah2
    Serai 1 batang - ketuk
    Daun limau purut 5 helai - siat2
    Daun kesum - segenggam
    Gula melaka - agak2
    Garam secukup rasa
    Air kosong 2 cawan

    Bahan Kisar
    Air asam jawa
    Lada kering 6 tangkai - rebus
    Cili padi 8 tangka
    Bawang merah 4 biji
    Bawang putih 3 biji
    Lengkuas 2 inci
    Halia 2 inci
    Belacan bakar 2 inci

    Cara-caranya:-

    1. Satukan bahan kisar dengan Air kosong, gula melaka, serai, daun kesum, daun limau, Biarkan sampai mendidih.
    2. Kemudian masukkan ikan..tutup kejap, akhir sekali masukkan kangkung..biarkan kejap...kuah jangan banyak sangat.. sikit je cukup k... okey siap 

    Kredit : Zahirah Dzahir

    #14 Ikan Salmon Bakar Lemon



    Bahan-Bahannya:-
    1 potong Ikan Salmon
    1 hiris lemon
    1 sudu kecil serbuk lada hitam

    Cara-caranya:-
    1. Perah jus lemon pada ikan salmon
    2. Kemudian gaul rata lada hitam pada ikan salmon
    3. Bakar guna pan grill atau pemanggang ajaib sehingga masak.

    Simple sangat nak masak ikan salmon bakar lemon ni. Cuma kalau bakar atas non stick pan tu pastikan bahagian bawah dah masak betul baru terbalikkan ikan. Kalau belum masak, masa terbalikkan mesti bentuk potongan ikan tu rosak lari dari bentuk asal sebab tekstur ikan salmon ni agak lembut. Yang tak pakar masak macam Fiza kena hati-hati masa nak terbalikkan untuk jaga rupa bentuk tu cantik je. Ala, sama je macam goreng ikan tu.

    Kebiasaanya yang orang selalu masak ikan salmon ni guna kaedah bakar je la. Kalau rebus agak-agak hancur tak isi ikan tu. Lagipun ikan salmon jenis cepat masak. Rasa pun berlemak sedap sebab ada lemak pada bahagian kulit tu.


    Kredit : Azhafizah Md Nor

    #15 Resepi Ikan Sardin Masak Kicap Pedas



    Bahan-Bahannya:-
    1. Ikan sardin
    2. Cili boh 1 1/2 sudu makan
    3. Cili padi 4biji
    4. Bawang besar 1 biji
    5. Bawang putih 4 ulas
    6. Halia sebesar ibu jari
    7. Kicap manis kipas udang

    Cara-caranya:-

    1. Lumurkan ikan sardin dengan garam dan kunyit. Goreng sampai garing. Toskan. Letak tepi.
    2. Tumbuk bahan 3,4,5.
    3. Masukkan minyak sikit je. Ngam ngam untuk menumis. Tumis bahan 3,4,5 sekejap dan masukkan cili boh. Tumis sampai cili boh warna merah pekat.
    4. Masukkan air dan halia. Tunggu sampai mendidih. Masukkan kicap manis kipas udang.
    5. Masukkan garam dan gula.
    6. Dah mendidih, masukkan ikan goreng sardin.  Takyah masak ikan lama sebab dah goreng tadi. Balik-balik je dah boleh angkat.

    Kredit : Marina Bashah

    #16 Resepi Ikan Rebus Goreng Thailand



    Bahan-Bahannya:-
    5 ekor ikan kembung/sardin
    3/4 - 1 Ketul nise kerek ( Marsha guna 1/2 ketul Gula Melaka gantikan nise kerek)
    2 Batang Serai ( dititik terlebih dahulu )
    1/2 sudu garam
    2 ulas Bawang Putih ( dititik terlebih dahulu)
    5-7 keping Asam Keping
    5 helai Daun Limau Purut ( dicarik-carik sedikit)
    7-8 biji cili burung
    Air secukupnya
    ** Jika nak buat banyak ikan boleh doublekan atau tripplekan bahan-bahan janji sesuai dengan jumlah ikan.


    Cara-caranya:-

    1. Masukkan semua bahan kecuali ikan dan cili burung. Bermula dari serai, bawang putih, asam keping, daun limau purut, garam dan nise kerek / gula melaka.
    2. Kemudian masukkan ikan diatas semua bahan tadi dan cili burung.
    3. Masukkan air secukupnya. Sebolehnya air sama paras dengan ikan.
    4. Rebus sehingga air sedikit kering dan tak kering sangat.
    5. Kemudian, perlahankan api dan cuba rasa air rebusan. Jika 'after taste' atau terlampau masin/manis boleh tambah air panas. Marsha cuba rasa memang air rebusan sedap sangat!
    6. Jika dah rasa ok, boleh digoreng atau dimakan terus.

    Kredit : Nor Marshaliza Shaidan

    #17 Grilled Sardine



    Resipi ini untuk 2-3 orang ~
    Bahan-Bahannya:-
    4 size sederhana Ikan Sardin Segar di potong setengah ( Butterfly cut)
    Daun "Rosemary' kering (Dried Rosemary)  [Kalau anda guna daun segar rosemary, boleh tumbuh hingga lumat menjadi Pes]
    Daun Pudina Segar ( Dicincang halus ) - Jika guna daun pudina kering, secubit dua sudah mencukupi kerana yang kering bau dan rasanya kuat sedikit.
    Garam
    Buah Lemon
    Lada sulah


    Cara-caranya:-

    1. Cuci dan siang ikan sardin sehingga bersih. Buang tulang. Keringkan dan letak tepi.
    2. Campur kan herba tadi ( Pudina dan Rosemary ) bersama garam secukup rasa.
    3. Perah setengah biji Lemon ke dalam adunan pes tadi dan pastikan gaul sebati bersama Ikan Sardin yang disediakan.
    4. Panaskan kuali dengan air sederhana ( lebih bagus jika guna non-stick ) , tuang 1-2 sudu minyak zaitun/ minyak canola.
    5. Setelah panas sedikit, masuk kan ikan sardin tadi dan biarkan ia garing terlebih dahulu sebelum pusingkan .
    6. Dah pusing , garing . Siap untuk diangkat !! Anda boleh hiaskan dengan hirisan lemon atau perahan lemon jika mahu.

    Kredit : Zaza Azman

    #18 Resepi Ikan Tongkol Singgang



    Bahan-Bahannya:-
    Ikan tongkol
    Serai [diketuk]
    Bawang merah [dihiris]
    Halia [dihiris]
    Lengkuas [dihiris]
    Kunyit hidup [dihiris]
    Bawang putih [dihiris]
    Asam keping
    Cili padi
    Kacang bendi

    Cara-caranya:-

    1. Rebus air sehingga mendidih sukatan mengikut kesesuaian
    2. Bila mendidih masukkan bahan-bahan dihiris,serai.
    3. Apabila semua nampak layu masukkan kacang bendi kemudian masukkan ikan tongkol,asam keping dan cili padi.
    4. Perasakan dengan garam.

    Kredit : Shalimar Mohd Yusof
    #19 Sup Ikan Merah



    Bahan-Bahannya:-
    2 potong isi ikan merah ( di gaul dengan garam dan di goreng sebentar agar isi ikan kenyal)
    1/2 labu bawang besar - di mayang
    2 biji bawang putih - di mayang
    1 cm halia -  di mayang halus
    4 biji cili padi - di belah 2
    2 cm kulit kayu manis,
    4 biji buah pelaga
    1 kuntum bunga cengkih
    garam secukup rasa
    lada hitam secukupnya
    minyak untuk menumis
    Segelas air.

    Cara-caranya:-

    1. Tumis bawang besar, bawang putih, halia , cili padi, kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga cengkih sehingga naik bau.
    2. Masukkan air, garam dan lada sehingga mendidih. Rasa.. 
    3. Setelah rasa menepati citarasa, masukkan ikan dan biarkan sehingga mendidih. 
    4. Angkat dan hidangkan.

    Kredit : Cahaya Hati

    #20 Resepi Ikan Mayong Masak Cuka
    https://www.iamfuzy.com/2016/02/resepi-ikan-mayong-masak-cuka-pasti.html

    Bahan-bahan:-
    Ikan mayong/ikan pelotan/ikan tongkol digoreng, kalau garing lagi sedap)
    3 batang serai, dihiris nipis
    3 ulas bawang merah, dihiris kasar
    3 ulas bawang putih, dihiris kasar
    2 inci halia, dihiris
    1 sudu kecil halba campur
    2 cawan cuka masak
    1½ cawan air
    sedikit garam,
    gula dan
    serbuk kunyit
    2 sudu minyak masak

    Untuk hiasan:
    1 biji bawang besar dipotong taji
    2 biji cili merah, dibelah tanpa putus
    6 biji cili api, dibelah tanpa putus

    Cara memasaknya:-
    1. Ikan mayong, dibasuh dengan air campur tepung gandum bagi menghilangkan lendir-lendir dan kemudian dibasuh dengan limau kasturi, ditoskan. Ikan dikelar-kelar  supaya bila goreng nanti tak meletup-letup  dalam kuali, gaulkan garam kunyit dan goreng. Dah habis goreng letak dalam pinggan.
    2. Panaskan minyak dan tumis serai yang dihiris hingga kekuningan, masukkan halba campur hingga naik bau.
    3. Masukkan bawang merah, bawang putih yang dihiris agak kasar tu pun bagi sampai nampak layu.  

    4. Masukkan cuka serta 1½ cawan air dan serbuk kunyit.  Biarkan kuah tu mendidih, kemudian masukkan ikan yang  digoreng tu dan reneh dalam lebih kurang 10 min atau mendidih
    5. Masukkan bawang besar, cili api serta cili masak yang dibelah, padam api dan taburkan garam secukup rasa.

    Nota: -

    Cuka ni kalau siapa tak tahan boleh buat pedih perut, jadi untuk  naturalize masukkan sedikit gula tapi jangan terlalu banyak nanti jadi manis pulak



    Amacam? Banyak lagikan resepi ikan yang tak pernah kalian cuba? Asyik-asyik menu yang sama je kan? Yang penting resepi ini tak begitu susah dimasak.

    [Entri berkaitan] : Resepi Ikan Sardin Kicap Pedas

    4 comments:

    1. sedapnya resipi2 ikan ni semua ...

      ReplyDelete
    2. Semua resepi yang ada diatas sedap-sedap belaka, ada antara menu dah masak untuk juadah berbuka... nnt boleh try resepi lain, pastinya terliur tengok semua...resepi yang di senaraikan

      ReplyDelete
    3. Fuhh..semua sedap sedap ni. Tengok pagi pagi ni senang plan nak masak yang mana satu

      ReplyDelete
    4. sedapnya rasa nak try satu2 nnt

      ReplyDelete