Resipi Nasi Durian

Hai. Assalamualaikum.

Sekarang ni sana sini orang duk sebut pasal durian kan? Musang king la. D24 la. Ada yang sanggup balik kampung jauh-jauh nak makan durian. Ada yang kata durian kebun sendiri lagi sedap daripada yang beli. Ye ke? Entahla.

Korang sebutla ape jenis pon. Marina tak teruja pon sebab tak makan durian.?

Semalam disebabkan anak sampai merajuk, tiber nak makan durian, makanya misi mencari durian pon bermula.



Husband beli yang longgok punya. Walaupon longgok, buahnya elok tau. Selonggok RM20. Kalau sekilo RM8. Durian dari Gopeng.

Balik rumah, anak tak nyabor nak makan. Sudahnya makan seulas je. Jenuh husband nak perabihkan sorang. Tapi 3 bijik bagi kat mertua.

Yang balance kat rumah, husband buatla resepi zaman bujangnya dulu. Resepi ayah mertuaku. Sedap macam dulu-dulu katanya. ?

Bahan-bahan:
1. Air garam
2. Gula
3. Nasi
4. 4/5 ulas Durian. Tak kisahla durian apa. Nak sedap gunala Musang king. Orang kata musang king sedap.

Cara-cara:
1. Bancuh air garam. Garam agak-agak je.
2. Gaul durian dan nasi.
3. Tuang air garam sedikit demi sedikit. Gaul sebati. Janganla banjir sangat.
4. Bila masin dah cukup, letak gula dalam satu sudu dalam nasi durian tu.

Dah siap. Selamat makan nasi durian.


0 comments:

Post a Comment