Hantar Anak-anak Belajar Bahasa Inggeris Secara Online Di KLC Language Centre : Belajar Menguasai Bahasa Inggeris Cara Unik dan Cepat

Hantar Anak-Anak Belajar Bahasa Inggeris Secara Online Di KLC Language Centre : Belajar Menguasai Bahasa Inggeris Cara Unik dan Cepat | Disebabkan anak-anak Marina merupakan pelajar Dual Language Program (DLP), agak merisaukan jugaklah apabila penguasaan bahasa Inggeris diorang berada di tahap yang lemah. Marina ada share mengenai DLP kat SINI. Pelbagai inisiatif seperti membeli surat khabar Bahasa Inggeris, kamus serta buku latihan Matematik dan Sains di dalam Bahasa Inggeris untuk memastikan Bahasa Inggeris anak-anak bertambah baik dari semasa ke semasa. Nak dijadikan cerita, Marina terbaca mengenai kelas Bahasa Inggeris yang ditawarkan oleh KLC Language Centre di Facebook. Menariknya, ia menawarkan pembelajaran kelas Bahasa Inggeris secara online. 

Kagum dengan pelajar cilik seawal umur 4 tahun boleh membaca dengan laju dan sebutan yang betul di dalam Bahasa Inggeris. Jauh beza dengan Bahasa Inggeris Marina ni. Malu pulak dengan budak-budak. Marina nak ajar anak-anak sendiri, Bahasa Inggeris Marina pon ke laut. Anak-anak pon seronok join sekali mandi laut. Hahahaha. 




Kenapa perlu hantar anak-anak ke kelas Bahasa Inggeris dari awal? 

Masa nak decide anak-anak untuk join program DLP, agak sukar jugak nak buat keputusan. Bila dah dipertimbangkan, satu je Marina fikir. Pembawaan diri anak-anak di masa hadapan. Sekarang ni, mostly pasaran dalam dunia pekerjaan mengutamakan bahasa Inggeris. Marina nak anak-anak Marina ni boleh fit in dalam kepasaran dunia pekerjaan. Marina masa di Universiti dulu pon lecturer mengajar di dalam Bahasa Inggeris. Dah lecturernya foreigner, nak taknak kena hadaplah kan? Seperti yang kita sedia maklum, anak-anak ni mudah absorb ilmu dengan cepat berbanding orang dewasa. Budak-budak ni cepat belajar, kejap je ingat apa yang diajar. So, sebaiknya kalau nak hantar anak-anak belajar Bahasa Inggeris, hantarlah awal. Di KLC Language Centre seawal 3 tahun dah boleh hantar. 

KLC Language Centre 

KLC Language Centre merupakan pusat Bahasa Inggeris yang bernaung di bawah KLC Education Group. Mr. Sean Chia merupakan Corporate Executive Operation (CEO) bagi KLC Education Group. KLC Education Group telah ditubuhkan pada tahun 2009. Terkini KLC Language Centre mempunyai 16 pusat Bahasa Inggeris di Semenanjung Malaysia dan mempunyai permintaan di Sabah serta Sarawak. KLC Language Centre telah diperakui oleh National Mark of Malaysian Brand. Pencapaian yang telah diterima oleh KLC Language Centre :
• Top 30 Ambank Biz Race
• Readers Choice Baby Talk Award
• Anugerah Pilihan Pengguna MTPN 2019/2020
• Temubual secara langsung di Bernama TV

Dan yang paling best adalah KLC mempunyai beribu feedback positif. Lihat saja pada ruangan "review" di FB mahupun Google. Hampir kesemuanya adalah komen-komen ibu bapa yang berpuas hati dengan perkembangan anak mereka selepas menyertai KLC. Senang cerita, KLC ni memang dah menjadi pilihan ramai ibu bapa yang mementingkan pendidikan Bahasa Inggeris anak mereka. 

Kenapa Belajar Bahasa Inggeris Secara Online?

Orang kata kenapa nak belajar sampai jauh nun? Kat Ipoh takde ke? Korang pernah dengar tak orang kata, 'Learn from the best?' Ayat tu lah Marina pegang dan banyak testimoni yang positif dari KLC Language Centre ni membuatkan Marina berkobar-kobar nak cuba. 

Kelas Bahasa Inggeris secara online baru sahaja dilancarkan oleh KLC Language Centre pada bulan September 2020 yang lalu. Kursus ini dikenali sebagai Master Key E-Learning Course. Kursus ini disediakan untuk pelajar bermula dari umur 6 tahun sehingga 14 tahun. Anak-anak Marina kiranya bertuahlah dapat menghadiri kelas online ini. Marina dimaklumkan oleh staff di KLC language Centre ni, slot jadual pembelajaran telah di booking dan hampir penuh setiap hari. Kenapa belajar Bahasa Inggeris secara online? 
• Tak perlu bersusah payah cari parking.
• Jimat duit minyak. Tak perlu keluar rumah untuk menghantar dan mengambil anak.
• Actually kat Ipoh takde cawangan KLC language Centre ni. Walaupon jauh, anak-anak Marina masih boleh belajar Bahasa Inggeris secara online.
• Musim Covid-19 ni, lebih selamat belajar secara online. 

Pendekatan yang Digunakan untuk Mengajar Kelas Bahasa Inggeris Online di KLC Language Centre

Pendekatan yang digunakan di Kelas Bahasa Inggeris di KLC Language Centre sangat unik. Program Master Key E-Learning Course ini menggunakan sistem KLC E-Learning. Setiap sesi pembelajaran hanya mengambil masa 30 minit secara one to one. Ini supaya anak-anak tak hilang fokus. Kalau lama sangat kelas, diorang akan cepat bosan kan? Program ini menggunakan silibus yang dibangunkan sendiri oleh KLC. Program di dalam Master Key E-Learning Course ini termasuklah :

 Latihan membaca
• Latihan mengeja
• Assessment (ulangkaji topik) 
• Exam (lepas habis program) 



Pengalaman Anak-anak Menghadiri Kelas Bahasa Inggeris di KLC Language Centre

Walaupon hanya menghadiri kelas Bahasa Inggeris secara online, anak-anak Marina enjoy sangat kelas ni. Anak-anak Marina suka belajar Bahasa Inggeris di sini sebab teacher nya friendly sangat. Pihak KLC Language Centre menggunakan applikasi Zoom untuk menjalankan sesi pembelajaran. Parents yang nak hantar anak belajar Bahasa Inggeris secara online perlu menyediakan laptop dan line internet yang signalnya kuat ye. 

Sebelum kelas Bahasa Inggeris bermula, anak-anak Marina menjalani assessment terlebih dahulu. Assessment ini bertujuan untuk mengetahui tahap Bahasa Inggeris diorang. Selepas assessment anak-anak dilakukan, cikgu mengadakan perbincangan dengan Marina mengenai tahap penguasaan Bahasa Inggeris anak-anak. Apa yang dianalisis oleh cikgu tentang anak-anak Marina tu memang betullah. Macam contoh ye. Semasa assessment, anak Marina diminta untuk menyebut beberapa perkataan Bahasa Inggeris. Cikgu kata anak Marina ni perkataan yang biasa dia lihat, dia tahu sebut, kalau tak biasa tengok, sebutan perkataan tu akan di Melayu kan. Memang betullah pon. Sebab ni lah Marina percaya cikgu-cikgu di KLC Language Centre berpengetahuan luas dan berpengalaman walaupon cikgunya muda ye. Marina ada tengok video pelajar 5 tahun dari KLC Language Centre ni membaca buku pelajar Universiti yang berbahasa Inggeris sangat lancar. Hebat sangat. 

Paling Marina suka menghantar anak-anak di sini sebab Bahasa Inggeris diajar secara one to one. Cikgu berikan tumpuan sepenuhnya pada seorang pelajar dalam satu sesi. Selepas menghadiri sesi pembelajaran Bahasa Inggeris, Marina dapat lihat anak-anak Marina mudah faham dan dapat adapt apa yang diajar oleh tenaga pengajar di sini.

Pendapat peribadi Marina, menghantar anak-anak ke kelas Bahasa Inggeris adalah satu langkah yang terbaik untuk memperbaiki Bahasa Inggeris anak-anak. Dengan hanya membeli buku, ebook atau alat yang mengajar Bahasa Inggeris dan hanya mengharapkan anak-anak belajar sendiri, tak menjamin Bahasa Inggeris mereka semakin baik sebab tak dipantau oleh cikgu yang berpengalaman. Bila belajar bersama cikgu, anak-anak boleh berinteraksi dengan cikgu dan cikgu boleh membetulkan kesilapan anak-anak. Tak gitu? 






Kepada parents yang berminat hendak menghantar anak-anak ke Kelas Bahasa Inggeris di KLC Language Centre, boleh ke cawangan diorang atau ke media sosial diorang.

KLC juga menawarkan program Cambridge untuk anak-anak tau! Di bawah ni adalah antara pencapaian pelajar KLC.



Cawangan KLC Language Centre :

  • KLC Taman Molek - 016-713 3495
  • KLC Desa Tebrau - 016-713 3572
  • KLC Southkey - 010-661 8266
  • KLC Dato Onn - 010-655 9925
  • KLC Permas Jaya -017-722 3433
  • KLC Seri Alam - 016-713 3578
  • KLC Kulai - 010-510 9899
  • KLC Mutiara Mas : 016-713 3540
  • KLC Setia Tropika : 016-713 3570
  • KLC Paradigm Mall : 016-713 3764
  • KLC Bukit Indah : 016-713 3569
  • KLC Johor Bahru Town : 016-713 3691
  • KLC Taman Daya : 016-713 3406
  • KLC Sri Petaling , KL : 016-373 0700
  • KLC Bandar Puteri Puchong : 016-213 0283
  • KLC Mentakab, Pahang : 016-603 6322


Website :

Facebook :




Post a Comment

32 Comments

  1. Replies
    1. Hi Puan Akashah. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  2. Wah bgusnya.. Banyak kemudahan sekrg.. Boleh tengok jap lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Nadia. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  3. Kak nina suka kelas one to one gini. Anatk lebih fokus. Waktu PKPB ni, kelas online pilihan tepat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Nina. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  4. Ok juga ada kelas online macam ni..anak-anak suka je kalau belajar guna internet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Yaya. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  5. Fiza tahu pasal KLC nie.. memang bagus kalau dpt daftarkan anak kat sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Fiza. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  6. Bagus-bagus. Bahasa Inggeris penting untuk komunikasi satu dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Aisya. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  7. Untung anak2 zaman sekarang sebab banyak peluang pembelajaran camni sekarang. So nak kuasai bahasa inggeris tu memang senang la

    ReplyDelete
  8. Senang kalau boleh belajar secara online ni.. Lagi2 dimusim pandemik ni kan... Kalau ada class adult pun saya nak enroll.. Lagi2 if ada class Mandarin..

    ReplyDelete
  9. Bagusnyaa laa kann dari kecik dah mula di ajar bahasa English.. anak-anak Sis dulu semua hanya sekolah ada sebab masa tu belum wujud macam ni.. kalau ada dulu, memang nak juga Sis hantar anak..

    ReplyDelete
  10. I have sent my girls to KLC Language Centre kat Puchong last time. It was good I like it. Time to consider enroll again

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you for supporting us. We in KLC will always try our best to give the best English education for your child.

      Delete
  11. Seronok anak2 dapat belajar tempat yang bagus macam ni. Teringin juga nak hantar anak belajar kat English class camni. Maknya grammar ntah ke mana je..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Shamiera. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  12. this class looks very effective in helping children learn the language!

    ReplyDelete
  13. Kalau anak-anak nak belajar Bahasa Inggeris, memang kena hantar kelas camni. Kalu ibunya yang ajar, memang ke lautlah jawabnya ( sayalah tu ) hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Shima. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  14. aida akan google further pasal ni. was thinking utk masukkan nurin & syuhada. da skola menengah, still english tak fluent. risau la juga, kan.
    anak-anak aida memang bukan kelas dlp. aida sendiri yang tak prefer diorang masuk situ. maths is maths and english is english, pada aida la :) mungkin pendapat parents lain different, kan. anak-anak aida sederhana, sebab tu aida decide gitu, marina.
    kagum dgn anak-anak yg master in maths & science in english. aida tabik spring.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Aida. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuK ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  15. Yes, proficiency in English can really open up a lot of opportunities in the future. Glad they have classes like this.

    ReplyDelete
  16. Penguasaan bahasa inggeris mmg penting. Bila ada kelas online spt ini jangan lepaskan peluang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Ayu. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  17. bagus lah ada kelas macam ni. bagus anak2 marina pun rajin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Huda. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete
  18. Baguslah ada kelas macam ni. Semua dihujung jari je sekarang ni kan. Nak dengan tak nak je. TQ share info ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Puan Fizah. Puan boleh hubungi kami dkt no 016-7133729 untuk ketahui lebih lanjut tentang program online class kami.

      Delete